موسسه فرهنگی پژوهشی "خانه فرهنگ خاتمی" همزمان با فرارسیدن سال نو ، نمایشگاه عکس ، سند و لوازم شخصی آیت الله حاج سید روح الله خاتمی با عنوان "پنجره ای به خانه خورشید " را در محل خانه فرهنگ خاتمی اردکان برگزار کرده است.   
 در آیین افتتاح این نمایشگاه محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی ، احمد کمالی فرماندار شهرستان اردکان ، جمعی از مسئولان و اقشار مختلف مردم و مسافران نوروزی حضور داشتند. دراین نمایشگاه بالغ بر یکصد عکس¬ و سند از دوره¬های مختلف زندگی  پربارعالم ربانی مرحوم آیت الله سید روح الله خاتمی و تعدادی از لوازم شخصی این روحانی گران¬قدر در معرض دید عموم قرار گرفته است. آیت الله خاتمی به روایت اسناد ساواک ، آیت الله خاتمی در آیینه مطبوعات و مکاتبات آیت الله خاتمی در دوره های مختلف، از بخش های قابل توجه این نمایشگاه است. در کنار این نمایشگاه مجموعه کتابهای چاپ شده توسط انتشارات خانه فرهنگ خاتمی با تخفیف ویژه عرضه می شود. در جریان برگزاری این نمایشگاه خاطرات تعدادی از ياران و دوستداران آیت الله سید روح الله خاتمی ضبط و جمع آوری شده است . خانه فرهنگ خاتمی طی فراخوانی از افراد كه در ارتباط با آیت الله خاتمی (ره) خاطره و يا مدرك مستندی شامل نامه ، دست خط ، فيلم ، عكس وغيره در اختيار دارند دعوت كرد برای ضبط خاطرات و تحويل اسناد خود به واحد آرشيو شفاهی خانه فرهنگ خاتمی واقع در نمايشگاه مراجعه نمايند. شايان ذكر است بسياري از علاقمندان به آیت الله سید روح الله خاتمی  در دفتر يادبود نمايشگاه، احساسات صادقانه خويش را بيان كرده اند و بعضی نيز اشعاری در رابطه با شخصیت عالم ربانی و خاندان خاتمی سروده اند. اين نمايشگاه با استقبال خوب مردم و مسافران نوروزی روبرو شده است .
نمایشگاه "پنجره ای به خانه خورشید "  از تاریخ دوم لغایت دوازدهم فروردین ماه 1391 ازساعت 9 صبح الی 7 شب در گالری خانه فرهنگ خاتمی اردکان  برای بازدید عموم دایر می باشد.
آیت الله سید روح الله خاتمی روحانی روشن ضمیر ، نماینده امام و امام جمعه یزد و نماینده مردم استان یزد در مجلس خبرگان رهبری ، در سال 1258 شمسی در اردکان یزد در خانواده ای روحانی و اهل علم بهدنیا آمد. پس از آنکه مقدمات علوم را در زادگاهش فراگرفت راهی اصفهان شد و در آنجا از محضر استادانی مانند میرزاعلی آقاشیرازی، سیدمحمد و سیدعلی نجفآبادی و حاجآقا رحیم ارباب استفاده برد و به مدارج والای علمی و اخلاقی دست یافت. از آن پس ساکن اردکان شد و به تدریس و ارشاد مردم پرداخت. او در حرکت انقلابی مردم علیه رژیم پهلوی، نقش مهمی داشت. وی مورد توجه حضرت امامخمینی(ره) بود و پس از شهادت آیتالله صدوقی، امامجمعه یزد و نماینده امام(ره) در آن استان شد. آیتالله خاتمی در 5 آبان 1367 در سن 82سالگی دار فانی را وداع گفت و در زادگاهش دفن شد. حضرت امام خمینی درپیام تسلیت خود به مناسبت درگذشت سید روح الله خاتمی او را برادر عزیز خود، روشنفکرى متدین و مجتهدى بزرگوار،نامیدند.
خانه فرهنگ خاتمی در اردکان مكانی است كه به نام و ياد حضرت آيت الله خاتمی(ره) مزيّن است و ايشان روزگاری نه چندان دور در اين مكان (باغ صدرآباد) زندگی می كرده اند. انديشه ی بلند و شخصيت و منش والای ايشان، خانواده آيت ا... خاتمی را برآن داشت تا برای ترويج و استمرار خدمات و افكارشان و ماندگاری نام و يادشان «خانه فرهنگ خاتمی» بنا شود. فضا و مكانی که به عنوان خانه آيت ا... خاتمی يادآور خاطرات و درس های بزرگی برای مردم اردكان می باشد. خانه مسكونی ديروز، امروز به مجموعه ای فرهنگی تبديل شده است، مكانی كه امروز شكل و قالبی متفاوت با ديروز دارد.اين مكان نيز متأثر از هويتی ارزشمند است كه فضای آن با ارزش ها و روح متعالی آيت ا... خاتمی (ره) پيوند می خورد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا